Derek Prince Menu
Forberedelse til at regere med Kristus 3
Tage Gud Alvorligt
Af Derek Prince

For nylig, mens jeg mediterede over forskellige definitioner af tro, fandt jeg på min egen: Tro er at tage Gud alvorligt. Dette var resultatet af at møde så mange kristne, som hævdede at have tro, men ikke tog Gud alvorligt.

At tage Gud alvorligt betyder at tage hans ord alvorligt. Hvis en person taler til os, men vi ignorerer - eller endda afviser - meget af det, han siger til os, tager vi ham bestemt ikke alvorligt. Faktisk er vi skyldige i manglende respekt.

Det samme gælder overfor Gud. Hvis vi ignorerer eller afviser meget af det, han siger til os gennem skrifterne, tager vi ham ikke alvorligt. Vi behandler ham i virkeligheden med respektløshed. Alligevel er det sådan, mange kristne forholder sig til Gud. De behandler hans ord som et smørebord, udvælger de portioner, der appellerer til deres smag, og går de andre forbi.

Der er fire praktiske måder, hvorpå Guds ord gælder i vores liv: Hans løfter, hans befalinger, hans forbud og hans advarsler. Vi vil tage nogle eksempler af hver efter tur og overveje, hvordan de kan gælde for os.

Guds Løfter

De fire evangelier indeholder mange vidunderlige løfter om Jesus, men før vi gør krav på disse for os selv, er det vigtigt at finde ud af, hvem hvert løfte blev givet til. Evangelie rnes forfatter skelner tydeligt mellem ord, som Jesus talte til sine disciple, og dem, han talte enten til skarer eller til personer, der ikke var disciple. Der er mere end 900 vers, der optager ord, der er talt til disciple, og omkring 860 rettet til ikke-disciple.

Det særlige kendetegn på sande disciple var engagement. De havde givet en uforbeholden forpligtelse til at adlyde og følge Jesus, uanset de personlige omkostninger. Jesus stillede selv denne betingelse:

"Den, der ikke tager sit kors op og følger mig, kan ikke være min discipel.
Den af jer, der ikke forlader alt, hvad han har, kan ikke være min discipel." (Lukas 14:27, 33)

Det er klart, at vi, der lever i dag, ikke var til stede, da Jesus rent faktisk talte. Før vi anvender nogen af hans løfter på os selv, er vi nødt til at spørge: Er jeg den slags person, som Jesus talte til? Gælder hans løfter mig? Har jeg ret til at kræve dem?

For eksempel indeholder Johannes 14 herlige løfter, såsom:

"Hvad du end beder om i mit navn, det vil jeg gøre. Hvis du beder om noget i mit navn, vil jeg gøre det. Fordi jeg lever, vil du også leve. Fred efterlader jeg dig, min fred giver jeg dig. Lad ikke dit hjerte blive forfærdet, og lad det ikke være bange." (vers 13, 14, 19, 27)

Men disse smukke løfter blev kun givet til en gruppe engagerede disciple. Peter talte på vegne af dem alle, da han sagde: "Se, vi har forladt alle og fulgt dig" (Luk 18:28). At gøre krav på disse løfter uden at opfylde denne betingelse er ikke tro, men formodning. Vi skal hver især spørge os selv: Er jeg en discipel – eller bare et medlem af kirken?

Guds Bud

"Nu ved vi heraf, at vi kender ham, hvis vi holder hans bud. Den, der siger:
Jeg kender ham og ikke holder hans bud, er en løgner, og sandheden er ikke i ham." (1 Johannes 2:3-4).

Vores reaktion på Guds befalinger afslører vores sande åndelige tilstand. At adlyde dem er et bevis på, at vi kender Gud.

Bibelen indeholder mange bud, der dækker forskellige områder af vores liv, men Jesus opsummerer dem alle i én, der har forrang over alle andre:

»Et nyt bud giver jeg jer, at I skal elske hinanden; ligesom jeg har elsket jer, skal I også elske hinanden.
På dette skal alle vide, at I er mine disciple, hvis I har kærlighed til hinanden." (Johannes 13:34-35)

Ved at adlyde dette bud opfylder vi hele loven: "Thi hele loven er opfyldt i ét ord, også i dette: 'Du skal elske din næste som dig selv'" (Galaterne 5:14). Kærlighed er det endelige formål, for hvilket alle andre bud blev givet:

"Men formålet med budet er kærlighed af et rent hjerte, fra en god samvittighed og af oprigtig tro,
hvorfra nogle, efter at have forvildet sig, er vendt bort til løs snak..." (1 Timoteus 1:5-6).

Det er på dette grundlag, vi skal vurdere vores lydighed mod Guds bud. Vi skal spørge os selv: Er mit liv et udtryk for Guds kærlighed?

Guds Forbud

"Elsk ikke verden eller tingene i verden. Hvis nogen elsker verden, er Faderens kærlighed ikke i ham." (1 Johannes 2:15).

Gud her forbyder os at elske verden. Han tvinger os til at træffe et valg. Vi kan elske verden, eller vi kan elske Gud Fader. Men vi kan ikke gøre begge dele. Det må være det ene eller det andet – enten kærlighed til Gud eller kærlighed til verden.

På sproget i Det Nye Testamente omfatter verden alle mennesker og alle aktiviteter, der ikke er underkastet Guds udnævnte hersker, Jesus Kristus, den retfærdige regering. Som sådan er verden - hvad enten det er bevidst eller ubevidst - i oprør mod Gud. At elske verden er derfor at tilpasse os dens oprør.

Verdens tiltrækning i alle vores liv er ekstremt stærk. Det giver os mange tillokkelser og lokker. Nogle er tilsyneladende uskyldige, men inden i dem er oprørets snedige gift.

Medierne er en hovedkanal for verdens indflydelse, med alle de former for underholdning, det tilbyder. Jeg er kommet til den konklusion, at underholdning ikke er et kristent begreb, hvis det efterlader folk fuldstændig passive. I Bibelen ordinerede Gud for sit folk årstider med glædelig fest, men folket selv var en del af aktiviteten. De var aldrig blot passive tilskuere.

Ydermere er meget af nutidig underholdning gennemsyret af moralsk og åndelig urenhed og har en spidsfindig/listig besmittende effekt. For nogle år siden så Ruth og jeg en film, der var et genialt stykke komedie med førsteklasses skuespil - men den indeholdt et par sekvenser af modbydeligt sprog. Vi følte os tilbøjelige til at gå og se den en anden gang, men til sidst besluttede vi, at vi ikke ville udsætte Helligånden i os for det modbydelige sprog i filmen.

Til sidst besluttede vi, at vi aldrig frivilligt ville udsætte os selv for noget, der forherligede synden og vanærede Jesus Kristus. Vi gør det også til et princip ikke at have nogen bog eller anden genstand i vores hjem, der vanærer Jesus. Virker det radikalt? Måske kan det være det. Men så er kristendommen en radikal religion.

Guds Advarsler

I Matthæus 24 giver Jesus en profetisk forhåndsvisning af forholdene i de sidste dage. Han begynder med en advarsel mod bedrag: "Pas på, at ingen bedrager dig." I vers 11 gentager han sin advarsel: Så vil mange falske profeter stå frem og bedrage mange. Bedrag er den største enkeltstående fare, som kristne står over for i de sidste dage.

I Matthæus 24 rettede Jesus sin advarsel til de apostle, som han selv havde udvalgt, og som uafbrudt havde været hos ham gennem de 3 år af hans tjeneste. Hvis disse apostle havde brug for en sådan advarsel, hvordan kan nogen kristne i dag forestille sig, at de er immune over for denne fare?

Alligevel er jeg stødt på ikke så få kristne, som synes at føle, at advarslen mod bedrag ikke gælder for dem. Denne reaktion er faktisk en indikation af, at bedrag allerede er i gang hos dem.

I 2 Tessalonikerbrev 2:9-10 bekræfter Paulus advarslen mod bedrag i forbindelse med antikrists opståen.

Og han [Antikrist, den lovløse] skal komme i Satans kraft, med al løgnens magt og tegn og undere
og med al uretfærdighedens forførelse over for dem, der fortabes,
fordi de ikke tog imod kærlighed til sandheden, så de kunne blive frelst.

Mange karismatiske kristne har den holdning, at ethvert budskab eller tjeneste, der ledsages af overnaturlige tegn, nødvendigvis skal være fra Gud, men det er ikke sandt. Bibelen viser, at Satan også kan frembringe forskellige former for overnaturlige tegn. Den blanke accept af alt overnaturligt som værende fra Gud åbner faktisk en dør til bedrag.

Der er kun én sikker beskyttelse mod bedrag: det er at modtage kærligheden til sandheden. Dette går ud over blot at lytte til prædikener eller endda læse Bibelen. Det indebærer en intens og lidenskabelig forpligtelse til Skriftens autoritet, der påvirker alle områder af vores liv. Det frembringer i os en instinktiv reaktion mod ethvert budskab eller tjeneste, der ikke er tro mod Skriften.

Gud tilbyder hver af os denne kærlighed til sandheden. Er vi villige til at modtage det? Skal vi tage hans advarsel alvorligt, eller skal vi ignorere den

Til Forberedelse Til At Regere Med Kristus 4: Bileams Fejl

OP